Ford Mondeo 1,5 l 160 KM EcoBoost spełnia swoje zadanie. W trasie pali 5 litrów

Ford Mondeo to jeden z najpopularniejszych modeli niemieckiego producenta – z każdą generacją osiąga sukces, a łącznie na świecie od 1993 roku sprzedano prawie 5 milionów egzemplarzy. Dzisiejszy rynek motoryzacyjny jest tak skomplikowany, że Ford wraz z czwartą generacją tego modelu musiał zaprezentować coś „nowego” – auto, które będzie wpasowywać się w obecne trendy i ponownie trafi na szczyty list sprzedaży. To bardzo ciekawa i kusząca propozycja, ale jak spisała się podczas tygodniowego testu?

Czwarta generacja Mondeo została zaprezentowana w Europie podczas wystawy motoryzacyjnej w Paryżu w 2015 roku. Całość wyraźnie czerpie z jeszcze wcześniej zaprezentowanej koncepcji o nazwie Evos, która zadebiutowała na targach we Frankfurcie w 2011 roku i została ogłoszona najpiękniejszym sedanem. Przedni grill rodem z Aston Martina, proporcjonalna i dynamiczna linia nadwozia oraz ostre krawędzie i muskularne zderzaki to główne cechy charakterystyczne nowego Mondeo. Samochód mierzy 4,871 mm długości, 1,852 mm szerokości i 1,482 mm wysokości przy rozstawie osi 2,850 mm.

Inżynierowie Forda położyli duży nacisk na konstrukcję samochodu. Stal jest o 61% bardziej wytrzymała, natomiast inne elementy zostały opracowane w taki sposób, aby samochód był lżejszy i lepiej się prowadził. Najbardziej charakterystyczną cechą Mondeo są zupełnie nowe adaptacyjne reflektory LED, które składają się z ponad 500 części. Nowy Ford Mondeo gwarantuje lepszą widoczność w każdych warunkach, ponieważ wiązka światła jest regulowana w zależności od potrzeb.

Ford Mondeo rear view

W zakresie bezpieczeństwa Mondeo otrzymuje fantastyczne wyniki. Testy zderzeniowe EuroNCAP Mondeo zakończyło z maksymalnym wynikiem pięciu gwiazdek. To pokazuje, że producentowi bardzo zależy na ochronie swoich klientów, co potwierdza m.in. wprowadzenie systemu Pre-Collision Assist z Pedestrian Detection, który zwiększa bezpieczeństwo kierowców w zatłoczonych miastach. Kolejny system – Active City Stop – działa do 40 km/h i zmniejsza skutki lub całkowicie unika zderzenia z innym pojazdem.

Wewnątrz panuje przyjemna atmosfera. Nasza wersja Titanium jest tą najbogatszą i obejmuje białą skórzaną tapicerkę, ekran dotykowy FORD SYNC, przyjemnie grające audio od SONY oraz multum systemów bezpieczeństwa. Fotele są wygodne i świetnie spisują się podczas pokonywania dłuższych tras. Przestrzeni dla wszystkich pasażerów jest od groma, a bagażnik spokojnie pomieści bagaże pięcioosobowej rodziny na dwutygodniowy urlop (541 l).

Niektórzy mogą narzekać na skomplikowaną obsługę systemu infotainment, ale kilka dni w zupełności wystarczy, aby poruszać się po nim z pełną swobodą.

Ford Mondeo interior 2015

Nowy Ford Mondeo oferuje bogatszą niż kiedykolwiek ofertę silnikową. Po raz pierwszy w historii mamy do dyspozycji np. model hybrydowy, który będzie dostępny wyłącznie w wersji 4-drzwiowej.

Gama jednostek benzynowych startuje od słynnej i wielokrotnie nagradzanej jednostki 1.0 EcoBoost o mocy 125 KM. Silnik ten emituje do atmosfery 119 g/km CO2 i spala średnio 5,1 l paliwa na 100 km. Nowe Mondeo jest dostępne także z 1.5 l silnikiem dostępnym z automatyczną skrzynią lub 6-biegowym manualem. W ofercie nie zabraknie także 2.0 l silnika benzynowego EcoBoost w wersji 203 KM oraz 240 KM (połączone wyłącznie z 6-biegowym manualem).

Jeśli chodzi o warianty wysokoprężne, producent oferuje:

1,5 l TDCi o mocy 120 KM
1,6 l TDCi o mocy 115 KM
2,0 l TDCi o mocy 150 KM
2,0 l TDCi o mocy 180 KM
2,0 l TDCi o mocy 210 KM (biturbo)

Nasza testówka została wyposażona w 1.5 l EcoBoost o mocy 160 KM. Sprint od 0-100 km/h zajmuje 9,2 s, natomiast prędkość maksymalna wynosi 217 km/h. Silnik bardzo dobrze spisuje się w każdych warunkach – w mieście, w trasie, na autostradach. Nigdzie nie odnotowaliśmy efektu „braku mocy” lub stresu podczas wyprzedzania. Pozytywne wrażenie potęguje współpraca z 6-biegowym manualem. Biegi wchodzą pewnie, płynnie i przyjemnie.

Samochód jest jednocześnie bardzo ekonomiczny. Podczas naszego testu Mondeo spaliło średnio 5,8 l paliwa na 100 km. Na trasie ta liczba spada do 5,0 l na 100 km, natomiast podczas dynamicznej jazdy wartość wzrasta do 9-10 l na 100 km.

Samo prowadzenie należy do czystej przyjemności. Mondeo waży 1,5 tony, a mimo to pewnie pokonuje zakręty i oferuje pełny komfort podczas autostradowych prędkości. Dziurawe drogi tłumione są przez dopracowane zawieszenie (możliwość pracy w trzech trybach – komfort, normal, sport), natomiast w mieście pomogą czujniki parkowania oraz kamera cofania. Należy jednak przyzwyczaić się do promienia skrętu; nowe Mondeo wymaga pod tym względem minimum cierpliwości.

Jak to wygląda cenowo?

Nowe Mondeo startuje od 85,900 złotych. Za tę cenę otrzymujemy model wyposażony w silnik 1.0 EcoBoost o mocy 125 KM w wersji wyposażenia Trend. Za najbogatszą wersję benzynową przyjdzie nam zapłacić 128,700 złotych, natomiast wariant hybrydowy to wydatek 126,800 złotych.

Najtańszy diesel został wyceniony na 92,900 złotych. Najdroższy 210-konny diesel kosztuje 134,700 złotych.