Citroen C4 Cactus. Diesel czy benzyna?

Chcesz kupić ekonomiczny samochód, który w imię różnorodności oferuje unikalny design, a jednocześnie jest bardzo praktyczny? Citroen C4 Cactus zdaje się więc idealnym wyborem. Miałem okazję przetestować obie wersje silnikowe – 1.2 l PureTech o mocy 82 KM oraz 1.6 BlueHDI o mocy 100 KM. Oba egzemplarze wyposażone w manualną skrzynię biegów i oba na pewno znajdą swoich zwolenników.

Citroen od zawsze starał się zaskakiwać swoich klientów. Na pewno kojarzycie 2CV, Xantię czy DS5 – każde z tych aut charakteryzuje się czymś unikalnym. Dziś Citroen oferuje mierzącego 4,157 mm długości C4 Cactusa. Całość powstała na platformie modelu C3, choć nadwozie w rzeczywistości jest wyjątkowe. Wystarczy na niego spojrzeć – dziwaczne reflektory LED, opuchnięte drzwi (airbump*) i ogólna linia nadwozia… Citroen C4 Cactus wygląda jak przybysz z kosmosu. Szczególnie pomalowany na żółto.

Citroen C4 2020 i e-C4 oficjalnie: wszystkie dane techniczne, które powinieneś znać

I choć futurystyczny projekt zapowiada ekscytującą kabinę, w rzeczywistości Citroen poszedł kilka lat wstecz. Pomimo braku klasycznych elementów, w tym obrotomierza (!!!) i montażu 7-calowego kolorowego ekranu dotykowego z Peugeota 308, brakuje jakichkolwiek innowacji. Obsługa wszystkich funkcji jest bajecznie prosta, co przypisujemy na plus, ale ogólny obraz sprawia, że mamy ochotę wyjść z kabiny i sprawdzić, czy to jest ten sam samochód…

O tym musisz wiedzieć

Odległość układu kierowniczego nie jest regulowana, nie ma 6-stopniowej przekładni biegów, brakuje lusterka w osłonie przeciwsłonecznej dla pasażera, klamki przypominają uchwyty od walizki, tylna kanapa nie jest dzielona (nawet w opcji), a tylne szyby nie są otwierane… Rezygnacja z niektórych funkcji pozwoliła zaoszczędzić 200 kg w porównaniu z C4.

Wszystkie materiały są akceptowalnej jakości, jednak tylko do niewielkiej części deski rozdzielczej nie można się przyczepić. Materiały są twarde i mało przyjemne w dotyku, ale dobrze spasowane.

Citroen C4 Cactus zawsze mało pali

Obie jednostki – 1.2 Puretech i 1.6 BlueHDI – charakteryzują się niskim apetytem na paliwo, pomimo 5-biegowej skrzyni. Benzyna zadowala się średnio 4,9 l paliwa na 100 km, natomiast diesel może zejść do wartości poniżej 4,0 l oleju napędowego na 100 km. Diesel przyjemniej radzi sobie w trasie (przede wszystkim na autostradach), natomiast w mieście oba silniki zaskakują zrywnością i elastycznością. Przy wyborze należy kierować się wyłącznie liczbą pokonywanych kilometrów. Jeśli codziennie pokonujesz duże ilości kilometrów, wersja wyposażona w silnik diesla będzie bardziej ekonomicznym wyborem. Jeśli jednak samochód służy ci wyłącznie do dojazdu od oddalonego o 5 km zakładu pracy, wariant benzynowy będzie wystarczający.

Citroen C4 Cactus 1.2 Puretech osiąga setkę w czasie 12,9 s, natomiast 1.6 BlueHDI potrzebuje 11,7 s. Obie jednostki napędowe osiągają prędkość maksymalną odpowiednio 169 km/h i 184 km/h.

Jak jeździ?

Citroen C4 Cactus został wyposażony w twarde zawieszenie, które pozwala na świetne wyczucie samochodu i pewne pokonywanie zakrętów, ale pasażerowie mogą narzekać na komfort podróżowania po dziurach. Na duży plus zasługują fotele – chyba najdłuższe i najlepsze w tej klasie. Nawet kilka godzin spędzonych w Cactusie nie będzie uciążliwych dla kręgosłupa.

*airbump – Miękka powierzchnia, która chroni nadwozie przed skutkami lekkich uderzeń.

Citroen C4 Cactus startuje już od 49.900 złotych.