Test Mercedesa Citan 109 CDI 90 KM Furgon

Gdy w 1995 roku w gamie aut dostawczych Mercedesa pojawiły się modele Sprinter i Vito, była to swego rodzaju rewolucja. Marce przyświecał jeden cel – by samochody użytkowe przestały być toporne i zbyt spartańskie dla kierowców osobówek.

Dość niespodziewanie w nasze ręce trafił najmniejszy z samochodów użytkowych spod znaku gwiazdy – debiutant z roku 2012, Mercedes Citan. Stworzony do codziennej pracy dla mniejszych przedsiębiorstw jest tak naprawdę bliźniaczą konstrukcją weterana segmentu – Renault Kangoo.

Mercedes Citan tył

Motywacją do wprowadzenia Citana było powszechne ostatnio wypełnianie luk w gamie modelowej. Mercedes ma silną pozycję jako producent samochodów użytkowych, jednak w jego ofercie brakowało małego auta dostawczego, które cieszą się ogromną popularnością wśród przedsiębiorców. Zaprojektowanie nowej konstrukcji od podstaw to ogromne koszta, więc niemiecka marka skorzystała ze współpracy z Renault, budując swoje auto na francuskich podzespołach.

Z wyglądu bardzo przypomina Kangoo, choć obecność gwiazdy nieco podnosi jego prestiż. Lekko przemodelowany został przedni pas oraz tylne światła tak, aby upodobnić go do pozostałych modeli z gamy Mercedesa. Citan dostępny jest w 4 wersjach nadwoziowych – od kompaktowego furgona, przez prezentowany na zdjęciach furgon długi , ekstra długi, kończąc na kombi. Ten ostatni wydaje się najbardziej uniwersalną opcją. Poza towarem jest w stanie zabrać na pokład 4 osoby w cywilizowanych warunkach, przez co może być również wykorzystywanym prywatnie na wakacyjne wojaże.

Mercedes Citan Interior

Zaglądając do wnętrza można znaleźć wiele elementów Renault – nawiewy, pokrętła, przełączniki czy kontrolki. Kilka rzeczy świadczy jednak o tym, że mamy do czynienia z Mercedesem – chociażby klasyczna jedna dźwignia do kierunkowskazów i wycieraczek przy kierownicy. Uwagę zwraca duża liczba praktycznych schowków. W podłokietniku zmieścimy przynajmniej dwie 1,5 litrowe butelki PET, na półce nad głową najczęściej będą gościć wszelkie dokumenty, zaś wszystko inne zmieścimy w kieszeniach na drzwiach i obszernym schowku przed pasażerem.

Na desce panuje przejrzystość i ergonomia. Zastosowano twarde materiały, które dają jednak poczucie solidności. Bardzo dobrze gra radio z opcjonalnymi złączami AUX, USB. Może także pełnić role zestawu głośnomówiącego Bluetooth, niestety wymaga sporej dopłaty – ponad 1000 zł. Należy pochwalić wygodę foteli i świetną widoczność przez duże szyby i lusterka. W środku poczujemy się jak w typowym dostawczaku, a każdy kto choć raz próbował wie, że w jeździe nimi jest sporo fajnego.

Zawieszenie Citana podkreśla przyjemność prowadzenia. Jest dość sztywne, nie pozwala nadwoziu wychylać się na boki ani nurkować, zachowując przy tym nieodstający od samochodów osobowych komfort na nierównościach. Można wybrać jeden z 4 wariantów silnikowych – 3 silniki diesla 1.5 dCi o mocach 75 KM, 90 KM oraz 110 KM i benzynowy turbodoładowany 1.2 o mocy 114 KM. W naszym egzemplarzu zagościł 90 KM diesel, który okazuje się optymalnym rozwiązaniem. Zużycie paliwa może zejść poniżej 5 l/100 km. W połączeniu z manualną skrzynią zestopniowaną typowo miejsko, Citan chętnie nabiera prędkości. W dobrym miejscu umieszczono lewarek, co zwiększa komfort zmiany biegów. Jednak powyżej 100 km/h krótkie przełożenia i duży opór powietrza dają o sobie znać – w kabinie robi się głośno.

Mercedes Citan door

Od bliźniaczego Renault, Mercedes Citan jest droższy o ok. 10 tys. zł. Poza znaczkiem i kilkoma detalami, auta się nie różnią – dopłacamy zatem za markę. Czy to wystarczy, by się na niego zdecydować? Na pewno przedsiębiorcy, którzy w swojej flocie stawiają na Mercedesa i mają już Sprintera, czy Vito chętnie zachowają spójność w poszukiwaniu najmniejszego dostawczaka. Z kolei mali przedsiębiorcy, którzy potrzebują samochodu do pracy, ale też jeżdżą na wakacje z liczną rodziną, z pewnością docenią wersję kombi jednocześnie spełniając marzenie o własnym Mercedesie.
Cena od: 54 100 zł (bez VAT 23%)
Cena testowanego egzemplarza: 62 313 (bez VAT 23%)

Dane Techniczne:
Napęd
Rodzaj silnika: diesla, turbodoładowany, R4
Pojemność: 1461 cm3
Oś napędzana: przód
Moc maksymalna: 90 KM / 4000 rpm
Maks. moment Obr: 200 Nm / 1750-3000 rpm
Skrzynia biegów: 5-biegowa manualna
Nadwozie
Długość / Szerokość / Wysokość: 4321 / 1 829 / 1810 mm
Rozstaw osi: 2697 mm
Długość przestrzeni ładunkowej: 1753 mm
Objętość przestrzeni ładunkowej: 2,3 m3
Ładowność: 595 kg
Masa własna: 1380 kg
Dane eksploatacyjne producenta (test)
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 14.2 s
Prędkość maksymalna: 165 km/h
Zużycie paliwa – trasa: 4,4 l/100km
Zużycie paliwa – miasto: 5,2 l/100km
Zużycie paliwa – cykl mieszany: 4,7 l/100km
Pojemność zbiornika paliwa: 60 litrów
Emisja CO2 [g/km]: 117