Przestań narzekać i wsiadaj na rower!

CROMO

Przestań narzekać i wsiadaj na rower!

Dlaczego nie chcę weekendowego samochodu

CROMO

Dlaczego nie chcę weekendowego samochodu

#28 Piątkowe Podsumowanie: Woda, wodór i drukarka 3D

CROMO

#28 Piątkowe Podsumowanie: Woda, wodór i drukarka 3D

Napisałem opowiadanie: Znormalizowana przyszłość

CROMO

Napisałem opowiadanie: Znormalizowana przyszłość

Pięć rzeczy, których nie potrzebuję w samochodzie

CROMO

Pięć rzeczy, których nie potrzebuję w samochodzie

#27 Piątkowe podsumowanie: Giulio, nie wstydź się!

CROMO

#27 Piątkowe podsumowanie: Giulio, nie wstydź się!

Test stron producentów samochodowych

CROMO

Test stron producentów samochodowych

Poznań Motor Show 2015, miks, podsumowanie, czyli wszystko razem cz.3

CROMO

Poznań Motor Show 2015, miks, podsumowanie, czyli wszystko razem cz.3

#26 Piątkowe Podsumowanie: Premiera przed premierą

CROMO

#26 Piątkowe Podsumowanie: Premiera przed premierą

Ferdynand, nie rozumiem Cię

CROMO

Ferdynand, nie rozumiem Cię

CROMO

Manipulacja w mediach

Nie lubię ludzi, którzy nie mają własnego zdania. Albo takich, którzy jak już coś powiedzą to tylko po to, aby przewietrzyć zęby i nawet nie umieją obronić własnej tezy przed swoim słuchaczem. Może się wydawać, że rozmowa z taką osobą powinna być przyjemna, bo nigdy mi nie zaprzeczy i nie będzie się ze mną kłócił, ale do cholery – takie coś to nie człowiek! Ponadto takimi osobnikami bardzo łatwo jest sterować i to w najprostszy sposób. Łatwiej niż silnikiem prądu stałego. Wystarczy zarzucić jakiś temat i wiadomo, że nie będzie sprzeciwu. Jeszcze gorzej jest wtedy, gdy takich osób jest wiele. Wtedy w rękach mówcy jest cała armia ludzi bez poglądów na sprawę, którzy nie tylko uwierzą w każde słowo, lecz jeszcze zaczną je powtarzać. A w celu dotarcia do takiej armii ludzi służą właśnie media, które kreują rzeczywistość. O w mordę, ale rozpocząłem. Zupełnie jakbym pracował jako dziennikarz w poważnym piśmie opiniotwórczym, a ja przecież prowadzę tylko bloga. I to jeszcze motoryzacyjnego, a nie jakiegoś ważnego o polityce czy lifestylu. Czyli jednym słowem takiego, który nic nie wnosi i nawet nie ma sensu uwzględniać takiej kategorii jak „motoryzacja” w rankingach. Trudno. Ale dobra, o co mi chodzi z tą manipulacją. Ostatnio w mediach typu bookface i youtube (może w TV też, ale od dawna nie miałem przyjemności) pojawiła się taka reklama opowiadająca o Jonasie, który trudni się byciem magikiem i w tym filmie pokazuje swój najlepszy numer jakim jest znikanie. Oto ten filmik. Proszę o fanfary. Fajne, co? Nieźle uderza. I to nie tylko w Jonasa, ale i w beret odbiorcy. Mój komentarz do tego jest tak. Dobre. Natomiast dużo dużo wcześniej było bardzo głośno o kampanii „10 mniej”, którą to nawet bardzo często pokazywali w TV (wtedy czasami oglądałem). Miałem się kiedyś już do tego odnieść, ale stwierdziłem, że nie będę się znęcał i hejtował. Natomiast co się odwlecze to nie uciecze i teraz właśnie nastał ten moment. Najpierw dla przypomnienia zapodam filmik z kampanii. Oto i on. Uważam, że kampania jest beznadziejna i przekazuje złe wartości odbiorcy, ponieważ moje zdanie na ten temat jest takie Korzystając z okazji chciałem pogratulować tym chłopakom, bo zrobili naprawdę fajną robotę i żałuję, ze nie puszczają tego w TV. Oglądając te dwie kampanie, które w założeniu mają wpływać na bezpieczeństwo pieszych nie trudno zauważyć zupełnie innego podejścia do sprawy. Moim zdaniem zupełnie sprzecznego. Polska reklama mówi o zmniejszeniu prędkości, podczas gdy zagraniczna w ogóle o niej nie wspomina. Wątek prędkości został całkowicie pominięty, co więcej nie ma pytań z jaką prędkością jechał samochód kolorem pasujący do jakże ważnych w tym momencie słuchawek Jonasa. Jednak najważniejsze jest to, że teoretycznie obie kampanie mają to samo na celu, ale w finale każda przedstawia innego winnego. W „10 mniej” to wiadomo kto jest winny. Oczyfka, że kierowca bo przecież jechał za szybko i jak on mógł. Natomiast w „Jonasie” winny jest pieszy, a kierowcy się jakby nikt nie czepia. W takim razie czy jest możliwe, aby zmierzać w tym samym celu, a otrzymać dwa przeciwne wyniki? I jeszcze upierać się przy nich, że oba są dobre? Przecież to tak jakby dokonać pomiaru długości samochodu najpierw od przodu do tyłu, potem na odwrót i otrzymać inne wyniki. A następnie jeszcze się kłócić, że oba są poprawne. Nie ma takiej opcji. I tutaj jest identycznie. Niemożliwe, aby dwie kampanie mówiły dobrze, jak ich efekty są przeciwne dla takich samych założeń. Jednak najgorsze jest to, że wiele osób się z tym zgadza i mówi, że obie kampanie mówią dobrze. Jak można się zgadzać z obiema, skoro prezentują odmienne stanowiska? To tak jakby chcieć kibicować zarówno Barcelonie i Realowi lub Legii i Polonii. Na jednym meczu. Trzeba się określić, opowiedzieć się za którąś stroną i mieć argumenty na obronę swojej tezy. Inaczej wmówią nam wszystko, a całość będzie zależeć tylko od dobranej narracji. Przykładem choć z całkowicie innej beczki może być „Leon zawodowiec”, który z wykształcenia jest płatnym mordercą zabijającym z zimną krwią, ale ponieważ narracja w filmie jest dla niego pozytywna, to i widz dobrze odbiera taką postać. Dlatego podejrzewam, że jakby stworzyć filmik pokazujący jadący samochód po autostradzie ogrodzonej ekranami i gościa, który przeskakuje przez te ekrany po czym wbiega pod koła, to i tego idiotę dałoby radę pokazać w dobrym świetle. A na koniec takiej reklamy zarzucić hasło o konieczności zaostrzenia ograniczeń na autostradach. Najgorsze, że i tak większość łyknie to bez zastanowienia. A na koniec zróbcie sobie mały eksperyment. Włączcie obraz z jednej kampanii, a dźwięk z drugiej. Pasuje?   Post Manipulacja w mediach pojawił się poraz pierwszy w Cromo.pl.

#25 Piątkowe Podsumowanie: Nie wypada nic nie powiedzieć

CROMO

#25 Piątkowe Podsumowanie: Nie wypada nic nie powiedzieć

Czy można nawalić się Pawełkiem?

CROMO

Czy można nawalić się Pawełkiem?

#24 Piątkowe Podsumowanie: Kataklizm zmian

CROMO

#24 Piątkowe Podsumowanie: Kataklizm zmian

Motoryzacja sztuką, która nigdy nie zginie

CROMO

Motoryzacja sztuką, która nigdy nie zginie

Dlaczego pasy bezpieczeństwa nie powinny być obowiązkowe

CROMO

Dlaczego pasy bezpieczeństwa nie powinny być obowiązkowe

#23 Piątkowe Podsumowanie: Gówno chłopu nie zegarek

CROMO

#23 Piątkowe Podsumowanie: Gówno chłopu nie zegarek

Kilka fotek z Autonostalgia 2015

CROMO

Kilka fotek z Autonostalgia 2015

114+14=124? Jak dodawać moc w hybrydach

CROMO

114+14=124? Jak dodawać moc w hybrydach

#22 Piątkowe Podsumowanie: House of Cars

CROMO

#22 Piątkowe Podsumowanie: House of Cars

Jestem ekologiem

CROMO

Jestem ekologiem

Poznań Motor Show 2015, dziecięce zabawki i Arrinera cz.2

CROMO

Poznań Motor Show 2015, dziecięce zabawki i Arrinera cz.2

#21 Piątkowe Podsumowanie: Nie idźmy tą drogą

CROMO

#21 Piątkowe Podsumowanie: Nie idźmy tą drogą

#Testuję: Policyjny alkomat przyjacielem majówkowej imprezy

CROMO

#Testuję: Policyjny alkomat przyjacielem majówkowej imprezy

#Testuję: Citroen C4 Cactus, władca satynowej pościeli

CROMO

#Testuję: Citroen C4 Cactus, władca satynowej pościeli

#20 Piątkowe Podsumowanie: Dla odważnych

CROMO

#20 Piątkowe Podsumowanie: Dla odważnych

Efekt wziuuu

CROMO

Efekt wziuuu

Poznań Motor Show 2015, ekspansja mrówek faraona cz.1

CROMO

Poznań Motor Show 2015, ekspansja mrówek faraona cz.1

Wywiad z Piotrkiem Władysławskim o jego kolekcjonerskiej pasji

CROMO

Wywiad z Piotrkiem Władysławskim o jego kolekcjonerskiej pasji

#19 Piątkowe Podsumowanie: Już szybciej się nie da

CROMO

#19 Piątkowe Podsumowanie: Już szybciej się nie da